Followers

Saturday, September 20, 2014

September 20, 2014


Okey, tembikai ini tanpa biji. Itu uncle faham...
Tapi... dari mana datang benihnya? Yang itu uncle tak faham..!

#pening




25 comments:

  1. Kannn..saya pun tak faham..pening arrr

    ReplyDelete
  2. macam tu sakali gambar tembikai tu, langsung takde biji!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang yg du jual tu seedless watermelon... cuma tak faham proses perkembangan tu...?

      Delete
  3. tanam buah tu terus nanti bertunas la dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biar betol...? nak kena gugel jugak ni...

      Delete
  4. betul gak tu"..saya pun tak terfikir.

    tumpang pening.

    ReplyDelete
  5. Betul juga eh.. tak terfikir pun sblum ni. Tau makan je.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama la dengan uncle! Baahaha! lantak je!

      Delete
  6. Jenis tembikai triploid atau kultivar tanpa biji merupakan tembikai yang mempunyai bilangan kromosom dua kali ganda berbanding tembikai biasa dan dikacukkan dengan tembikai biasa. Bilangan kromosomnya yang ganjil menyebabkan biji benih yang boleh disemai tidak dapat dihasilkan di samping kultivar tembikai tanpa biji menghasilkan debunga yang sedikit. Proses penanaman kultivar tembikai tanpa biji ialah pokok tembikai biasa mesti ditanam dengan tembikai triploid sebagai sumber proses pendebungaan. Kultivar tembikai triploid tanpa biji mempunyai biji yang tidak terbentuk dengan sempurna iaitu lembut dan boleh dimakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. (O_O)

      Terpegun membaca penerangan... terima kaseh! (sambil kesat air mata)

      Delete
    2. Sama-sama. Abang Gedek janganlah nangis. hahaha

      Delete
    3. Terima kasih atas penerangan yang baik bagi orang yang tak tahu macam saya.. ;)

      Delete
  7. saya pun terpegun baca info Cik Misstree :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita boleh tubuh kelam manusis terpegun baca komen Cik Mistree... baahaha

      Delete
  8. wah. saya pun sama naik pening. haha

    ReplyDelete
  9. Terlepas entri ni kejap...ok ok patah balik..
    Sayangnya saya tak boleh makan tembikai lebih dari sepotong kecil. Saya ni ada asthma, kalau makan banyak, akan batuk, bila batuk jadi semput...rantaian kan..

    ReplyDelete
  10. Penerangan yang cukup details..ilmu baru untuk hari ini

    ReplyDelete
  11. Betul jugak kan.....mn plak dtg benihnya...hurm...jom fikir sama2...

    ReplyDelete